måndag 7 mars 2011

Mail till Finlands ambassad

Hej jag heter Fredrik.
Jag jobbar på en förskola som heter Björn Fingal.
Till den här terminen har det börjat en
liten tjej som har finska föräldrar. Hon och hennes föräldrar pratar
flytande svenska, så det är inte några problem med 
kommunikationen mellan oss.
Flickan vill gärna höra sagor på finska och jag har försökt att läsa det
för henne.
Jag blir bättre och bättre, men det är lite svårt.
Nu har jag en lite fråga som jag hoppas ni kan svara på.

När det står två k efter varandra (kk) i finska ord, 
hur uttalar man det då?
Ska man puta med läpparna som i en puss,
dra ihop läpparna och se sådär finskt allvarlig ut eller ska man göra ett
sånt där jätte smile?

Moi moi

Fredrik

----
Hej Fredrik,
du kan ställa frågan till föräldrarna, då får du det bästa svaret.
Mvh Finlands ambassad.
----
Hej Fredrik,
Du kan även gå in på den här webbsidan och titta på olika finska ord.
Vilken kommun arbetar du i? Kanske har barnet rätt till hemspråksundervisning.

Mvh.
Finlands ambassad i Stockholm



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar