söndag 13 november 2011

Mail till Stockholmsarenan



Hej!
Jag undrar hur många fotbollsspelare det kommer att få plats på planen?
Jag räknade på det själv, men tyckte att 118 stycken lät lite för få.

kram
Fredrik



----------------



Hej Fredrik,

Tack för din fråga! Du undrade hur många fotbollsspelare som får plats på planen och du hade själv räknat på det och fått fram att det är 118 stycken, vilket du tyckte lät lite.

Stockholmsarenans fotbollsplan blir 105x68 meter och är anpassad för 11-manslag – det vill säga 22 fotbollsspelare under en match. Vid konserter ryms ca 15 000 personer på arenagolvet inom ramen för givna säkerhetsbestämmelser.

Hoppas det var svar på din fråga!


Med vänlig hälsning,

Emelie 



----------------



Tack så jätte mycket för ert svar!
Jag tror att ni har rätt, men jag förstår inte hur ni räknat på det.
Hur lyder den matematiska formeln? och hur stor är en genomsnittlig fotbollsspelare? 

Kram
Fredrik



---------------


Hej Fredrik,

Tack för dina frågor, jag ska försöka svara så gott jag kan.
Arenagolvet är ca 125x77m eller ca 9000 m2 är när ytan för scenen är borträknad. Maximalt antal personer som rent teoretiskt får plats, enligt sakkunniga brandkonsulter, är fyra personer per m2. Detta är såklart omöjligt i praktiken utan man får i stället försöka hitta ett nyckeltal för antal personer per m2 som innebär att besökarna har det bekvämt. I stockholmsarenan har vi ungefär 0,6 m2 per person i snitt om alla skulle stå jämt fördelade över arenagolvet.


Med vänlig hälsning,

Emelie 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar