tisdag 20 december 2011

Tankar om julen

Julmusik
För ett antal år sedan pratade jag och Micket om att skriva en jullåt, 
vi skulle dra in tonvis med stim-pengar varje jul. 
Den tanken blev inget mer en en tanke. 
Jag antar att idén försvann för att ingen av oss är kapabla till att skriva
en riktigt dålig låt, för en jullåt ska vara oförskämt skit nödig. 

"Mer jul" med Adolphson och Falk är ett bra exempel på en intetsägande jul låt. 
Det är väl fan ingen frisk människa som vet vilka Adolphson och Falk är, 
men dom har lyckats totalt med att misslyckas, och tjänar säkert grova pengar på det. 
Nästa år kommer "Ännu mera jul" med Engström och Fingal.   
     
När jag gick i lågstadiet och för första gången kom i kontakt med
"Jag såg mamma kyssa tomten", tyckte jag att det var en sorglig sång.
Jag förstod inte att tomten i sången var en utklädd pappa. 
Det var första gången jag kom i kontakt med otrohet. 
Det är helt sjukt att man sjunger den över huvudtaget. 
För det första så kan ju barn misstolka den, precis som jag gjorde. 
För det andra, om barnet inte misstolkar den och förstår att det är pappan som klätt ut sig, 
så har man förstört hela illusionen med att jultomten finns på riktigt. 

Julgodis
Inte vid något annat tillfälle under året gör vi godiset själv, men under julen då drabbas Sverige av en masspsykos. 
Den som gör mest eget godis vinner.

Knäck: Något slags tuggummi som blivit fel, du kan hitta knäckrester runt visdomständerna fram till tjugondag knut.  

Ischoklad: Kall, brun smet i för liten folieform som smakar smör.

Det köpgodis som utan befintligt motstånd förknippas mest med julen är Alladinasken.
För något år sedan tog dom bort den spanska nougaten i den, och förstörde min jul totalt. 
Dessutom är paradisasken mycket godare, men den är ju gul, helt oacceptabelt på julen. 

Ja, och så blir gemene man en proffsbagare.
Värma köpt pepparkaksdeg är väl för fan inte att baka. 

Julmat

Nästan som påskmat.
Nästan som midsommarmat. 
Vanliga svenska rätter, fast alla på samma gång. 

Julreklam

Varannan reklam under julen är en trissreklam. 
I år är det någon slags inavlad familj som väntar på att mormor ska bli klar med sitt skrapande. 
Jag förstår mig inte riktigt på fimiljekonstellationen i reklamen, 
men dom hade väl bara tillgång till ett begränsat antal statister. 
Den slutar med att tanten som skrapar, spelar någon enerverade melodi på sitt dragspel.
Den var lite tokrolig första gången jag såg den.. eller var den det?

Något jag verkligen avskyr är elkedjornas  julklapp-rims-reklamer.
Typ: "Tomten nu i farstun står, det ska vara hårda julklappar i år."
Kräkreflex!   

Julafton

Alla försöker vara upptagna, med att försöka att inte vara upptagna.
Nu har vi stressat så mycket innan jul så nu ska vi bara mysa. 
-Jaaa!!!!… Myyyysa!!!!! faaaana vad vi myser,
(det här känns inte allas påtvingat).
Det är så spontant mysigt, kul att alla är här och barnen är så snälla. 
Äh, gå och dö. 

Vi tretiden när Kalle rullar igång, vill jag bara skjuta mig själv,
eller bli riktigt full. 
Alltså, Sverige ärligt talat, det är 2011 nu.
Kalle Ankas jul är lika mycket i tiden som Lasse Kroner.
Jag skiter väl i någon jävla tjurjävel som sätter sig på en humla…

Ute listan 
Alkoholfri glögg 

Kalle ankas jul

Barn

Lutfisk

människor 
     
God Jul kära vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar